Η αλαζονεία της Apple & το κοτόπουλο
Δημοσίευθηκε στις 19/09/2007 | Συντάκτης: Μιχάλης Σ.
Και επειδή ξέρω πως θα αναρωτηθήκατε τι δουλειά έχει το κοτόπουλο στον τίτλο, εννοώ την κότα που γεννάει τα χρυσά αυγά. Η αλήθεια είναι πως περίμενα την κυκλοφορία του iPhone στην Ευρωπαϊκή αγορά για να εκθέσω τις απόψεις μου για τον τρόπο που έχουν επιλέξει η Apple και ο Στήβ Τζόμπς, να προωθήσουν την συσκευή στην αγορά. Ας επανέλθουμε στον τίτλο λοιπόν για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.
Η κότα που γεννάει τα χρυσά αυγά είναι το iPhone ή τουλάχιστον έτσι πρέπει να το έχει δεί η Apple. Δεν εξηγείται αλλιώς η πολιτική της στο συγκεκριμένο θέμα. Για να αποκτήσεις το iPhone στην Αγγλία, πρέπει να πληρώσεις 269 λίρες Αγγλιάς για την συσκευή, δηλ. 388 περίπου ευρώ, και να κάνεις συμβόλαιο με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας για 18 μήνες! Στους 18 αυτούς μήνες θα πρέπει να πληρώνεις 35£, 45£, 55£ ήτοι 50€, 65€, 80€ το μήνα, ανάλογα με το πακέτο που θα επιλέξεις. Αυτό σημαίνει πως στην καλύτερη των περιπτώσεων, είσαι υποχρεωμένος για να αποκτήσεις το iPhone, να πληρώσεις συνολικά, 1288€ για ένα κινητό τηλέφωνο. Πολλά δεν είναι; Είμαι πεπεισμένος πως η παρουσία του iPhone και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες που θα κυκλοφορήσει θα έχει παρόμοιες απαιτήσεις.
Μήπως λοιπόν η αλαζονεία της Apple είναι εμφανής; Εντάξει βρέ παιδί μου, δημιούργησες μια πρωτοποριακή συσκευή, δεν εφεύρες όμως και τον τροχό. Ειλικρινά δυσκολεύομαι να καταλάβω γιατί το iPhone δεν κυκλοφόρησε σαν ένα κινητό τηλέφωνο όπως όλα τα άλλα. Εντάξει μερικοί θα πούν, δεν είναι ένα τηλέφωνο σαν όλα τα άλλα. Μαζί σας, αλλά μήπως το παρακάναμε λιγάκι με το “Think Different”; Η μόνη εξήγηση που βρίσκω εγώ πάντως είναι το “κοτόπουλο”. Τώρα δηλαδή που βρήκαμε πιπέρι να ρίξουμε και στα λάχανα. Δεν είναι η πρώτη επαναστατική συσκευή που βλέπουμε από την Apple αλλά είναι σίγουρα η μόνη που η Apple απαιτεί την μερίδα του λέοντος. Ολοι λίγο-πολύ γνωρίζουμε για τις πιέσεις στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ώστε να τους αποδίδουν μέρος των κερδών από τις τηλεφωνικές κλήσεις, γι’ αυτό άλλωστε προχώρησαν σε αποκλειστικές συνεργασίες. Μελλοντικά θεωρώ πως αυτή η αλαζονεία της Apple ή το “κοτόπουλο”, θα την βλάψει. Σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση που είχαμε κάνει στο MacLife, το 40% των χρηστών είχαν ενδιαφέρον να αγοράσουν το iPhone μόνο αν δεν δεσμευόταν από συμβόλαιο. Νομίζω πως είναι σημαντικό το ποσοστό.
Ο τρόπος διάθεσης του iPhone δεν είναι τα μόνα δείγματα αλαζονείας ή εύκολου κέρδους. Οχι και τόσο σημαντικές περιπτώσεις αλλά ενδεικτικές είναι η επιπλέον χρέωση των ringtones, και η άσχετη περίπτωση με το iPhone, αυτή των παιχνιδιών για το iPod nano και Classic όπου καλείσαι ακόμη κι αν τα έχεις, να τα ξαναπληρώσεις, λόγω μη συμβατότητας. Για να μην συμπεριλάβω στις περιπτώσεις και την πτώση τιμής 200$ του iPhone μέσα σε δυο μήνες, όπου ουσιαστικά έσφαξαν τους πελάτες τους και βγήκαν εκ των υστέρων επειδή τους έκραξαν, να μπαλώσουν την κατάσταση με την υποτιθέμενη επιστροφή των 100$.
Η Apple και ο Στήβ Τζόμπς ειδικότερα, πλήρωσαν ακριβά την αλαζονεία τους στο πρόσφατο παρελθόν. Μπορεί πλέον να χειροκροτά τους δημιουργούς και συνεργάτες του σε κάθε περίπτωση, αλλά φαίνεται πως η επιτυχία, άρχισε να την επαναφέρει, δειλά, δειλά. Πραγματικά ελπίζω να μην είναι έτσι τα πράγματα.
Δεν υπάρχουν!